CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, April 8, 2009

JANGAN BIARKAN ANDA BANYAK BICARA.... rembulan tertawa dan bintang-bintang bersorak-sorai... lalu mengapa kita biarkan kesedihan membunuh dan mencekik kita?? Jauhilah perselisihan atau diskusi buta dalam perkara-perkara yang masih bersimpang-siur.Sebab hal itu dapat menyempitkan dan menodai hati nurani.Janganlah cuba untuk memuaskan manusia dengan perkara-perkara yang masih banyak mengandungi perdebatan.Ungkaplah pemikiran anda dengan tenang tanpa tekanan, suara keras, dan wajah yang masam.Jauhilah banyak membantah dan banyak mengkritik.Hal itu akan membuat ketenangan hati mu hilang dan membuat wajah mu tidak baik.Ucapkan lah kalimah yang sopan dan penuh cinta jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.Hal lainnya yang dapat mendatangkan kesusahan dan kesedihan pada diri anda adalah mengumpat orang lain, memperkatakan perihal mereka, mencela dan menghina mereka.Sikap seperti ini akan menghilangkan pahala, mendatangkan dosa, serta menjauhkan ketenangan dalam diri.Sibukkan sahaja diri anda dengan memperbaiki 'aib sendiri dan pedulikan 'aib orang lain.Sesungguhnya Allah tidak menciptakan kita maksum yang dimiliki ole RasulNya.Kita semua memiliki dosa dan 'aib, maka berbahagialah orang-orang yang sibuk dengan 'aib nya sendiri dan tidak mencampuri 'aib orang lain... actually,tajuk ni aku amik dri sebuah bku dan artikel ni pn dari buku tersebut.lau xsilap aku tajuk bku nya 'Jadilah Wanita yang Berbahagia'.part ni nmpak menarik so aku kongsi kan untuk semua juga sbg peringatan utk dri ak gak.maklumlah aku ni pn manusia gak.bak kata lecturer aku,we as a human being...should remembered who's create us and we stand in this world for the purpose...(btol ker english aku??maklumlah bodo sket orang kg jer...hahaha sekolah pn x abis).just utk muhasabah bersama..kata-kata peringatan dan nasihat kt dlm bku ni sgt bgs.try lah bace.byk lagi artikel yg menarik.ak ader amik utk aku sndri.xper nati aku post kan utk tatapan bersama.moga ilmu yang aku dpt boleh lah orang lain pn dpt.ustaz cakap lau ada ilmu sebar-sebarkan biar pahala berganda.hehehehe...lagi pn bkn rugi aper pn.kn... k harap kita sama-sama renungkan artikel ni bersama...

0 comments: