CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 12, 2011

Si Comot dan Hukum

Wallaahhhh...!!!yeah!! Akhirnya ada juga masa untuk aku sambung cerita kat sini. Fuhhhh....~
Penat bertungkus lumus menyiapkan assignment yang membukit dan menggunung...hahaha
Okey let me continue the story...jengg..jengg..jengg...
*ada yang baca rupanya...hahaha*

Tulisan yang lepas aku gambarkan perwatakan Si Loji. Mungkin tatkala itu sikapnya memang agak keterlaluan (katanyeee..) kini telah berubah mungkin kerana petunjuk dari ALLAH..
Alhamdulillah masih ada pintu taubat buatnya. 
Syukurlah kerana Si Loji sempat bertaubat sebelum ajal. Dahulu teman lama mengatakan sikap Si Loji yang seakan kena penyakit meroyan (kasihan...) tidak perlu dilayan. 
Itu memang modal ayat teman lama (hahaha...). 
Teman yang berubah menjadi musuh dalam selimut amat menyakitkan lebih pedih dari putus cinta. Namun itulah hakikat kehidupan yang perlu Si Comot hadapi. Pada ketika itu semua menuding jari pesalah adalah Si Comot. 
Kata-kata yang keluar semua dusta sahaja. Dunia ini memang tidak pernah adil namun yakin kuasa ALLAH lebih besar dan hanya ALLAH yang mampu membalas segalanya. Si Comot redha dan ikhlas dengan apa yang terjadi.

“Sesungguhnya balasan Ku (ALLAH) amat pedih...”

Kadangkala Si Comot tidak mengerti dengan aqal manusia yang hanya tahu menerima dirinya benar dari segala sudut. 
Jika ALLAH mampu melayarkan kembali peristiwa yang lepas pasti makhluk-makhluk ini sedar kembali. Sesungguhnya hanya ALLAH yang MAHA MENGETAHUI tentang apa yang terjadi. Dugaan yang Si Comot terima dianggap sebagai ujian ALLAH tanda ALLAH sayang akan dirinya. Pabila kita berbuat baik, mulut-mulut busuk ini sering berkata 
Eleh, saje nak tunjuk baik lah tu. Padahal bukan baik mana pun. Aku tahu lah dia tu memang tak bagus pun”. 
Tapi pabila berbuat kurang baik dikata juga 
Hmm..memang dah tahu dia tuh bukan orang yang baik. Nasib baik aku tahu dari Si Polan.
Begitulah kehidupan yang saban hari tidak pernah berubah. Jika perubahan dilakukan mulut-mulut nista ini takkan hentinya mengata.

Seorang ulama pernah berkata 
“ Mereka ini tidak pernah puas dan redha dengan hidupnya sebagaimana ALLAH tidak redha padanya.”

Ucapan maaf dari teman lama dan Si Loji tidak lah seikhlas dan sejujurnya. Ia hanya ungkapan mengindah halwa pendengaran. 
Sejauh mana mereka mampu terus berlakon?? Hidup ini bukan sentiasa di atas. Lakonan mereka cukup hebat. Dugaan cukup hebat walaupun tiada apa-apa hubungan antara teman lama dan Si Comot. Gangguan dari Si Loji tidak pernah putus bagai terserang sakit mental lagaknya.
Sesungguhnya ALLAH MAHA BESAR dan memang bukan teman lama calon imam pemimpin ummah buat Si Comot.
Si Comot pula dituduh menjaja cerita sedangkan si tukang jaja tidak pernah mencerminkan diri (mungkin cermin dah pecah tak mampu nak terima imej yang busuk...*ada ayat lain??*). 
Sanggup Si loji dulu menjadi stalker yang tegar (kelakar sebab menafikan diri dan tuduh orang lain) tapi yelah, tak ada bukti.
Fact without evidence just like rubbish and who cares.

Seorang ulama pernah mengatakan bahawa diri kita bukan seperti Nabi atau Rasul mahupun Malaikat yang tercipta maksum. Namun kita harus berusaha menjadi HambaNya yang terbaik semampu kita. Hukum yang ALLAH keluarkan harus kita yakin dan percaya. Kerana yakin dan percaya adalah kunci keimanan. Jika ALLAH berfirman sebegitu harus kita fikirkan dan yakin, tidak bermakna kita mengadili namun kita beriman dengan apa yang ALLAH janjikan.

Si Comot tidak pernah peduli dengan omongan kosong dan bicara-bicara dusta yang hanya tahu mempertahankan diri sendiri dan menyalahkan orang lain. 
Masing-masing berhak untuk berkata-kata. Namun adakah kata-kata itu benar atau bathil?? Terpulang pada diri sendiri kerana ALLAH sentiasa tahu. 
Jika dengan diri sendiri tak mampu untuk jujur, nescaya pada ALLAH juga dia menipu. Bagi Si Comot mungkin dia bukanlah Hamba yang baik dan solehah namun demi mengejar cinta ALLAH, dia berusaha merubah apa yang termampu.
Si Comot pernah terbaca dalam sebuah buku yang mengatakan

“jangan kau kejar cinta insani yang nyata dusta dan tidak kekal. Kejarlah cinta ALLAH kerana cintaNya kekal dan ikhlas. Sesungguhnya cinta ALLAH itu pasti bahagia.”

Buat mereka yang masih berdiri dihadapan cermin namun terus menipu dengan imej yang terpantul, Si Comot berpesan agar sedarlah dari mimpi dan angan-angan indah sendiri. 
Menilai diri sendiri hebat dan masih menuding jari pada kesilapan orang lain. 
Dugaan yang datang silih berganti menguji tahap keimanan seseorang Hamba. Yakin dan beriman pada janji ALLAH, insya allah tenang hati-hati insan.
Kini, kehidupan Si Comot perlu diteruskan demi amanah dan tanggungjawap yang tergalas dibahunya. Biarlah ribut dan badai melanda, Si Comot tetap yakin dengan kasih ALLAH buatnya. 
Hanya pada ALLAH tempat Si Comot meminta dan mengadu kerana ALLAH MAHA MENDENGAR lagi MAHA MENGETAHUI. Dan doa-doa orang yang teraniaya sentiasa didengar ALLAH. 
Si Comot sentiasa mendoakan kebaikan buat mereka-mereka yang menganiya dirinya dan hanya ALLAH yang tahu balasan buat mereka. 
Kadangkala tidak perlu tunggu di akhirat balasan itu tiba di dunia juga ALLAH telah berikan. Si Comot tidak kisah dengan mulut-mulut busuk yang terus mengata kerana mulut-mulut ini tidak akan pernah berhenti dari mengata selagi tiada hidayah dari ALLAH. 
Marilah sama-sama kita doakan agar mulut-mulut mereka berhenti sebelum ALLAH yang memberhentikan nikmat berkata-kata buat mereka. Insya Allah.

Okeylah dah penat cerita. Hahaha jadi sesi tazkirah pulak kali ni. Insya Allah lain masa aku kongsi lagi cerita. 
Sudi-sudikanlah untuk terus membaca walaupun sakit nak terima hakikat. Hukum ALLAH tak pernah bohong jadi mari kita yakin ya...(^_^)

*Maaf yer...saya bukan ustazah mahupun hakim mengadili manusia, tapi silalah rujuk pada ulama atau ilmuan agama jika kurang pasti. Wallahu’alam

0 comments: